loading...
فرش ماشینی
مدیر سایت مدرن فرش بازدید : 76 چهارشنبه 23 آبان 1397 نظرات (0)

 

الیاف فرش ماشینی و مقایسه کیفیت آنها


عده ای هستند بدون آگاهی از فاکتورهایی که باید به ان توجه کرده و اقدام به خرید فرش ماشینی خود کنند، تنها به زیبایی و ظاهر و طرح فرش اهمیت می دهند.  در صورت که اسکلت یک فرش را درون مایه یا همان الیافی که با ان بافته می شود تشکیل میدهد. پس باید علاوه بر ظاهر فرش به جنس و کیفیت فرش نیز توجه گردد.

اگر به تمام فاکتورهایی که به انتخاب یک کالا مربوط میشود توجه کنیم، یک جنس ایده آل با همان قیمتی که مد نظرمان است انتخاب خواهیم کرد.

این مقاله انواع فرش ماشینی با کیفیت مواد به کار رفته درآن را به شما معرفی میکند که بتوانید با اطلاعات لازم در مورد فرش ماشینی به خرید رفته و فرش مد نظرتان را از لحاظ کیفیت شناسایی کنید. و فراموش نشود قیمت فرش ماشینی نیز از جمله اصلی ترین فاکتورهاست.

 

از مهم ترین مشخصات فنی فرش ماشینی که در هنگام خرید باید مورد توجه واقع شود، جنس نخ خاب و شانه و تراکم فرش ماشینی است.

مقاله مرتبط : چگونه فرش با کیفیت انتخاب کنیم؟

 

انواع الیاف به کار رفته در بافت فرش ماشینی

الیافی که به وسیله ی آن فرش های ماشینی بافته می شود، به دو دسته الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی تقسیم بندی میشود.

 

الیاف طبیعی

این نوع الیاف بیشتر در بافت فرش دستباف به کار می روند. البته برخی از شرکت های تولیدی فرش ماشینی نیز هستند که از الیاف طبیعی در بافت محصولات خود استفاده میکنند. البته لازم به ذکر است که قیمت این محصولات بسیار بالا بوده و در رنج قمیتی محصولات ماشینی با جنس مصنوعی نمی گنجد. الیاف طبیعی مثل پشم که در برخی فرش های ماشینی گران قیمت به کار می رود از جمله بهترین جنس الیاف می باشد.

 

الیاف مصنوعی

این نوع الیاف طبیعی نبوده و به وسیله ی مواد نفتی به دست انسان ساخته می شوند. الیاف مصنوعی که به وسیله ی انها فرش های ماشینی را تولید می کنند، به شرح زیر است:

نخ های اکریلیک

نخ های پلی استر

نخ پروپلین

نخ نایلونی

نخ ویسکوز که از مواد بازیافتی تولید می شود.

 

این نخ هایی است که به عنوان مواد اولیه بافت فرش ماشینی به کار می رود. حال باید بدانیم که در کجای فرش و در کدام قسمت بافت ان به کار می رود؟

 

الیاف مورد استفاده در تولید فرش، به سه دسته نخ تقسیم بندی میشوند، که نخ خاب، نخ تار، نخ پرز از جمله این دسته ها هستند.


 

نخ خاب فرش ماشینی

به نخ هایی که تمامی سطح فرش را می پوشانند نخ خاب یا نخ پرز گویند. این نخ که در معرض رفت و آمد و نشست و برخاست افراد قرار دارد، باید دارای ویژگی هایی همچون، برگشت پذیری و مقاومت بالا باشد.

از جمله الیافی که در فرش های ماشینی به کار می رود، اکریلیک، پلی استر و ...است و در فرش های دستباف، از نخ خاب با جنس های کرک، ابریشم و پشم استفاده میشود.

 

نخ تار در فرش ماشینی

نخ تار یا همان چله فرش قسمتی از فرش است که در جهت راستای طول فرش قرار دارد. و استحکام و مقاومت فرش را تامین می کند. نخ تار معمولا از الیافی مثل پنبه، پلی استر و مخلوط این دو استفاده میشود. نخ تار بیشتر به صورت مخلوط پنبه و پلی استر ریسیده می شود. نوعی که نخ ریسیده میشود، و هم چنین کیفیت الیاف مصرفی در آن عامل مهمی است که در دوام و زیبایی فرش تاثیر گذار است.

این نوع ترکیب نخ تار بیشتر در فرش هایی استفاده میشود که نخ خاب اکریلیک دارد. اما در فرش هایی که از جنس پلی پروپلین هستند، نخ تار جنس همان نخ پرز استفاده میشود. و علت ان این است که قیمت نهایی فرش ارزان تر تمام شود.

 

نخ پود فرش ماشینی

نخ پود موجب استحکام فرش می شود. نخی است که در راستای عرضی فرش کشیده می شود و این نخ است که نگهدارنده ی نخ خاب فرش است و ان را به دل فرش محکم می کند.این نخ بیشتر از جنس جوت و پنبه و پلی استر است.

 

فرش ماشینی اکریلیک

هنگام خرید با واژه هایی همچون صد در صد اکریلیک، و اکریلیک هیت ست آشنا می شوید که شاید معنی آنها را ندانید. و بخواهید معنی آن را بدانید تا درهنگام پرداخت پول فرش مطمئن باشید که، فرشی که میخواهید هزینه ی آن را بپردازید، همان فرشی باشد که نیاز دارید.

 

هیت ست چیست؟

هیت ست یک فناوری است که در عملیات ریسندگی فرش ماشینی انجام میشود. در این عملیات بافت درونی نخ تحت حرارت و بخار قرار گرفته و ریسیده می شود، در نتیجه ی این عمل نخ تثبیت می شود ، که به این نخ اکریلیک هیت ست گویند. برای بافت فرش های ماشینی 700، 1000، 1200 شانه اکثرا از اکریلیک هیت ست استفاده می نمایند.

 

مزیت های فرش ماشینی اکریلیک هیت ست

در بازار بهترین فرش های ماشینی فرش های اکریلیک می باشند. زیرا این نوع نخ دارای کیفیت بیشتر و بهتری نسبت به سایر نخ های موجود در بازار است. فرشی که از این نخ بافته می شود، دارای مقاومت بالایی و تقریبا مشابه فرش های بافته شده از پشم می باشد.

فرش اکریلیک مقاومت بسیار بالا دارد

قابلیت برگشت پذیری دارد

انعطاف پذیر است

در برابر گرما و گرد و غبار بسیار مقاوم است.

اگر در برابر نور و حرارت مستقیم قرار بگیرد، به سرعت دچار آسیب نمیشود. به گونه ای که گرمای یک اتوی داغ را به مدت 5 دقیقه تحمل میکند.

رنگ پذیری خوبی دارد و رنگ ها روی ان بسیار شفاف و زنده نمایان هستند.

 

یک ویژگی دارد که باعث عدم رضایت برخی از افراد می شود و ان این است که فرش اکریلیک پرز می دهد ، و برای این مسئله است که از فناوری هیت ست و تثبیت نخ اکریلیک استفاده میشود. تا پرزدهی ان به حداقل برسد.

و از جمله قابلیت های فرش اکریلیک هیت ست بدون حساسیت بودن ان است.

 

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک و سایر فرش ها

حال که فرش ماشینی اکریلیک را شناختید، می توانیم ان را با سایر فرشها مقایسه کنیم.

1- از نظر دوام و ماندگاری نسبت به فرش های از جنس پلی استر و بی سی اف ، طول عمر بیشتری دارد. طی گزارشاتی که صورت گرفته است، یک فرش اکریلیک توانایی ماندگاری به مدت 300 سال را دارد. ولی فرش های پلی استر، عمر کوتاهی دارند و با گذشت زمان لطافت و نرمی خود را از دست می دهند.

 

2- در صورت گذشت زمان زیاد بر یک فرش ماشینی اکریلیک، از نظر آبرفت، کوتاه شدگی ، تغییر شکل، پاخوردگی ... تقریبا تغییرناپذیر است.

در صورتی که در دیگر فرش ها این تغییر شکل ها بسیار فاحش بوده و در مواردی حتی قد و پهنای فرش تغییر می کند.

 

3- اگر در برابر نور افتاب و شست و شو قرار بگیرد، تغییر نکرده، در صورتی که در فرشهای دیگر اگر فرش در برابر نور آفتاب قرار بگیرد زیبایی و جلوه ی خود را از دست میدهد.

 

4- فرش غیر اکرولیک در برابر گرما دچار سوختگی و جمع شدگی می شوند.

 

5- از نظر زیبایی فرش های اکریلیک با سایر فرش ها قابل قیاس نیستند.

 

6- فرش های غیر اکریلیک از نظر سایش، تاثیر پذیرند و به مرور زمان دچار خوردگی و پوسیدگی می شوند.

 

7- دوام بالای فرش اکریلیک اما برای طبیعت مشکل ساز است و به سرعت جذب طبیعت نمیشود در صورتی که فرشهای پلی استر و ... بعد از پودر شدن سریع جذب طبیعت می شوند.

 

ما در این مقاله سعی در راهنمایی شما، مبنی بر معرفی بهترین فرش های موجود در بازار داشتیم. اما فرش های پلی استر و بی سی اف نیز در بازار تولید میشوند و مزایای مخصوص خود را دارند که شاخص ترین انها قیمت مناسب ان است.

این بستگی به شما دارد که فرش را برای چه محلی انتخاب می کنید، اتاق شما، در معرض رفت و امد بسیاری قرار دارد یا اینکه کم رفت و امد است.

می خواهید هزینه ی کمی برای فرش خود انجام دهید یا اینکه میخواهید یک فرش زیبا و ماندگار داشته باشید.

در نهایت انتخاب با شماست .

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 41
  • بازدید ماه : 81
  • بازدید سال : 600
  • بازدید کلی : 4,044