loading...
فرش ماشینی
مدیر سایت مدرن فرش بازدید : 85 شنبه 27 بهمن 1397 نظرات (0)

 

فرش کاشان را بشناسید

فرش کاشان از گذشته تا کنون در دنیا مشهور بوده است. در گذشته به صورت دستباف عرضه می شود و امروزه به صورت انواع فرش ماشینی در بازار ارائه می گردد. فرش ماشینی کاشان از جمله مرغوب ترین فرش های موجود در بازار است . به گونه ای که به اقصی نقاط کشور صادر می گردد. جنسی که شهرت جهانی پیدا می کند، آوازه اش به گوش مردمان می رسد. و طرفدار پیدا می کند. مردمان جهان برای خرید فرش منزل خود به دنبال فرش ماشینی کاشان هستند. زیرا فرش کاشان توانسته است خود را به خوبی نشان دهد.

فرش ماشینی کاشان در ایران نیز زبانزد خاص و عام است. به گونه ای که افراد برای خرید فرش به فروشگاه ها مراجعه کرده و درخواست فرش ماشینی کاشان را می کنند.

 

فرش کاشان در کجا بافته می شود؟

کاشان از جمله قدیمی ترین شهر های ایران و جهان است. کاشان در شمال اصفهان واقع شده است. این شهر و ساکنین آن از قدیم به هنر فرش بافی آراسته بوده اند و برای گذران زندگی از بافتن فرش امرار معاش می کرده اند. هنگام فکر کردن به قالی ایرانی ، طرح سنتی فرش کاشان به ذهن می رسد. و منظور طرح لچک و ترنج می باشد. یک حوض لوزی شکل یا دایره ای شکل که روی یک زمینه لاکی شکل قرار گرفته است. دور تادور آن را یک حاسیه ی سرمه ای یا سفید عاجی در بر گرفته است.

در قدیم با استفاده از پشم گوسفندان و گله های اطراف کاشان فرش های مرغوب بافته می شد. و در نمونه های فاخر فرش دستباف کاشان مشاهده می شود که در هر اینچ از این فرش بین 100 تا 800 گره بافته می شود.

فرش کاشان در زمان حمله ی مغول ها ، مورد شکست واقع شد و رونق آن کاهش یافت. و سرانجام به تلاش حاج حسن و حاج محمد جعفر اصفهانیان و آموزگار حسین کاشی ، احیا شد و این هنر دوباره در کاشان رونق گرفت.

 

 

انتخاب یک فرش ماشینی خوب

خوب درست است که تمام فرش های خوب در کاشان جمع شده است و در میان انبوه تولید کنندگان فرش و برندهای مختلف فرش می توان یک فرش ماشینی خوب انتخاب کرد. اما باید یکسری ویژگی ها درباره فرش خوب دانست تا بتوان آن را از فرش نامرغوب تشخیص داد و به طور کلی با معیار های درست به انتخاب پرداخت.

یکی از ظاهری ترین معیار هایی که باید به آن توجه داشت برای انتخاب فرش، رنگ فرش و دکوراسیونی است که باید فرش در آن بگنجد.

 

داشتن علم انتخاب رنگ فرش ماشینی

هر چیزی در این دنیا رنگی دارد. و رنگ ها دنیایی برای خودشان دارند. باید علم ترکیب رنگ ها را دانست، تا بتوان یک تم رنگی برای دکوراسیون خود انتخاب کرد و طبق آن وبا کمک سلیقه ی خود فرشی با رنگ مشخص و متناسب با سایر وسایل منزل تهیه و انتخاب کرد.

برای اینکه با دنیای رنگها و اصول ترکیب رنگ آشنا گردید مقاله ی زیر را مطالعه نمایید.

رنگ ها ی اصلی در واقع رنگ های قرمز و زرد و آبی هستند که از اول این رنگ ها وجود داشته اند و از رنگ های دیگر ساخته نشده اند. اما تمامی رنگ ها از این رنگ ها ایجاد شدهاند. رنگ ها به صورت دو به دو با هم ترکیب شده و رنگ های فرعی را می سازند.

اگر شما بدانید که چه رنگ هایی با هم مکمل اند و در کنار هم هم خوانی دارند میتوانید از نظر ظاهری ، فضای خوبی را برای منزل خود ایجاد کنید.

و در زیر مثال هایی را برای شما می زنیم تا بهتری این مسئله را درک کنید.

قرمز و آبی و زرد که رنگ های اصلی هستند. و دو به دو این دو را با هم ترکیب کرده و نتیجه را می نویسیم:

قرمز + آبی = رنگ بنفش

آبی + زرد = رنگ سبز

زرد + قرمز = رنگ نارنجی

رنگ هایی که در مقابل مساوی ها قرار گرفته اند، رنگ های فرعی هستند. حال این سوال پیش می آید که رنگ های مکمل چه رنگ هایی هستند؟

رنگ های مکمل یعنی رنگ هایی که با هم همخوانی دارند. مثلا رنگ نارنجی از دو رنگ زرد و قرمز ایجاد شده است ، پس رنگ مکمل آن رنگی است که از آن ایجاد نشده است. یعنی آبی.

رنگ اصلی ای که در ساخت رنگ فرعی نقشی نداشته است، رنگ مکمل رنگ فرعی می باشد.

 از این قاعده ی رنگ ها می توان برای ست کردن هر چیزی استفاده کرد. در این مقوله نمی گنجد که بیش از این باب رنگ ها را باز کنیم. و به سراغ بررسی مشخصات فنی فرش ماشینی می کنیم.

 

 

جنس و شانه و تراکم فرش ماشینی

شما هنگام خرید فرش باید اول از همه جنس و شانه و تراکم فرشتان را بررسی و انتخاب کنید.

جنس در ماندگاری فرش خیلی مهم است. ممکن است که شما فرش ماشینی مورد علاقه خود را پیدا کنید، اما یک جنس نامرغوب خریداری نمایید، این فرش مدت زیادی مهمان خانه شما نخواهد بود و بعد از مدتی مجبور خواهید بود هزینه کنید و یک فرش بهتر خریداری نمایید.

 

شانه و تراکم چیست و کدام بهتر است؟

شانه و تراکم در کل تعداد گره های به کار رفته در هر متر مربع فرش میباشد ، شانه همان تعداد گره های به کار رفته در هر متر راستای عرضی فرش است. و تراکم به تعداد گره های به کار رفته در راستای طولی فرش می گویند.

شما احتمالا با فرش های مختلفی در بازار با قیمت های مختلف مواجه خواهید شد. باید بدانید که هر چه شانه و تراکم فرش ماشینی پایین باشد قیمت آن پایین تر خواهد بود. زیرا هر چه شانه و تراکم بالاتر رود استحکام فرش بیشتر می شود. زیرا تعداد گره ها زیاد شده و فضای یک در یک فرش با تراکم و تعداد گره بیشتری پوشانده خواهد شد.

اگر می خواهید قیمت کمتری برای فرش خود بپردازید از فرش ماشینی 700 شانه خریداری نمایید و این فرش برای کسانی که علاوه بر مبل عادت دارند روی زمین نیز بنشینند، بسیار مناسب است.

فرش ماشینی 1000 شانه به بالا به دلیل ریز بافت تر بودن و تراکم بالایی که دارد ، به فرش های دستباف گونه موسوم هستند. هر چه شانه و تراکم فرشی بالاتر می رود، وضوح نقشه بیشتر شده و به ظرافت فرش افزوده می گردد. و ضخامت فرش کاهش می یابد.

 

 

جنس فرش

بهترین جنس موجود در بازار فرش ماشینی اکریلیک است. این جنس فرش شباهت بسیاری به پشم دارد اما از نوع مصنوعی است و ماندگاری و طول عمر بالایی دارد.

فرش اکریلیک از لحاظ دوام و عمر نسبت به سایر جنس فرشها ، طول عمر بیشتری دارد. لطافت و نرمی بالایی دارد. در طول گذر زمان تغییر شکل نمی دهد. در اثر شست و شو و در معرض نور و گرما قرار گرفتن ، فرش اکریلیک مقاومت بیشتری نسبت به سایر اجناس فرش دارد.

 

 

در آخر باید ذکر شود که با توجه به بودجه، تم منزل تان و جنس مرغوب موجود در بازار فرش تان را انتخاب کنید.

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 82
  • بازدید سال : 601
  • بازدید کلی : 4,045